9001320012 |
Ensenyament transversal de la gramàtica: l'actualització terminològica a partir dels glossaris de la RAE-ASALE i de l'IEC |
2020-2021 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària en general |
|
|
|
12/7/2021 - 16/7/2021 (15 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
|
| |
|
|
| |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
55
|
| |
Descripció i Metodologia: |
A les aules de secundària de Catalunya, la llengua catalana i castellana s'expliquen de manera independent, malgrat que presenten evidents punts de connexió. Es donen continus solapaments i repeticions entre ambdues matèries, fet agreujat per la gran variació terminològica present no només en els llibres de text, sinó també en el mateix professorat. El Glosario de Términos Gramaticales (GTG) de RAE-ASALE i el Glossari de l'Institut d'Estudis Catalans (GIEC) van ser concebuts com a instruments per acabar amb aquesta disparitat terminològica en l'ensenyament de llengües, especialment, a nivell de secundària. Tot i que ja són dues obres de referència per a tot el professorat de castellà i català, el propòsit fonamental d'aquest curs és demostrar les possibilitats dels dos glossaris a l'hora d'ensenyar llengües, no només perquè comporten una actualització gramatical sinó també perquè permeten fomentar a l'aula la reflexió i l'aprenentatge lingüístic de forma transversal i competencial.
|
| |
Objectius |
Demostrar que el coneixement i domini dels conceptes gramaticals ajuden a l'ensenyament de la gramàtica a l'aula de secundària.
Donar a conèixer les principals novetats del GTG i de la GIEC, establir relacions terminològiques entre ambdues obres i superar-ne les aparents discordances.
Demostrar que l'ensenyament transversal de la gramàtica catalana i castellana és factible a secundària i permet conèixer el sistema lingüístic de les llengües, tot evitant duplicitats i solapaments.
Oferir eines i estratègies de canalització dels coneixements gramaticals per fomentar la reflexió i l'aprenentatge lingüístics de forma transversal.
|
| |
Continguts |
Sessió 1. El GTG i la GIEC: junts i en contrast.
Sessió 2. Les categories gramaticals I: substantius, quantificadors, pronoms, determinants, adjectius i verbs.
Sessió 3. Les categories gramaticals II: adverbis, preposicions i conjuncions.
Sessió 4. Funcions sintàctiques.
Sessió 5. Funcions semàntiques.
|
| |
Avaluació |
Es demanarà a cada persona inscrita al curs que plantegi un exercici pràctic per al seu alumnat a partir de les teories i les pràctiques explicades al curs en una de les sessions (a triar). Aquest exercici haurà de permetre la reflexió i l'aprenentatge lingüístic dels coneixements gramaticals de forma transversal (gramàtica catalana i castellana). A més, haurà d'aportar les pautes corresponents per a la seva resolució.
|
| |
Requisits de certificació |
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. A més de l'assistència al 80% de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.
|
| |
E-mail |
ga.ice@uab.cat
|
| |
|
|